בית - מאמרים - הלכות תפילת מנחה

.

עוד עדכונים

הלכות תפילת מנחה

כ"ה ניסן תשפ"ה | 23/04/2025 | 11:38

Media Content

 

 

א.
יזהר בתפילת המנחה להתפלל בכוונה יתירה, שאליהו הנביא זכור לטוב לא נענה אלא בתפילת המנחה, וכדאיתא בזוהר הקדוש פר' ויחי וז"ל: בכולהו צלותא בעי בר נש לכוונא דעתיה, ובהאי צלותא (מנחה) יתיר מכולהו, בגין דדינא שריא בעלמא. ועל דא צלותא דמנחה יצחק תקין להא.

ב.
צריך שיטול ידיו קודם התפילה, ומורנו האריז"ל היה נוהג ליתן צדקה גם במנחה קודם שיתחיל להתפלל, והיה נותן שתי פרוטות ופרוטה.

ג.
מורנו האריז"ל היה נזהר שלא להתפלל מנחה אלא סמוך לשקיעת החמה, כנז' בגמ' על הפסוק "יראוך עם שמש", ומ"מ זמן תפילת מנחה לכתחילה הוא מתשע שעות ומחצה בשעות זמניות, שמשערים אותן מהנץ החמה ועד השקיעה. וזה הנקרא "מנחה קטנה". ובשעת הדחק כגון שיש לו עסק גדול וכיוצא, וחושש שמא יטרד וישכח ויעבור זמן התפילה, מותר לו לכתחילה להתפלל מנחה משש שעות ומחצה זמניות, והיא הנקראת "מנחה גדולה". וכן בני הישיבות שיש להם סדרים מיוחדים וצריכים ללמוד ברצף של ארבע שעות וכיוצא, יכולים לכתחילה להתפלל מנחה גדולה.

ד.
מכיוון שלדעת מרן השו''ע (ס' רלב) אסור לאכול אפי' סעודה קטנה סמוך למנחה גדולה, צריך להשתדל שלא יאכל פת יותר מכביצה, ולכן בסעודה גדולה כגון ברית מילה וכיוצא, יזהרו להתפלל מנחה קודם הסעודה ורק אח"כ יעשו הסעודה, ואם קשה לו, יזהר להניח שומר שיזכירו.

ה.
בשעת הדחק, אם לא התפלל מנחה עד שקיעת החמה, יכול להתפלל עד שלוש עשרה וחצי דקות זמניות אחר השקיעה.

ו.
כתב בשער הכוונות (דרושי תפילת המנחה דרוש ב), צריך להיזהר בשעת העמידה של תפילת המנחה בלבד, שתאסור ותחבק שתי ידיך זו על גבי זו הימנית על השמאלית. גם צריך שתעצום עיניך ותסגרם בעת עמידת תפילת המנחה, עכ"ל. ומ"מ אם יודע שיש לו כוונת הלב יותר בהיותו מתפלל מתוך הסידור, יתפלל מתוך הסידור, רק יזהר שלא יסתכל חוץ מן הספר שיש בידו אפילו כל דהו. וגם בזמן שמשתחוה יזהר לסגור עיניו, אע"פ שהספר בידו.

ז.
צריך ליזהר גם במנחה וערבית להיות מעשרה ראשונים בבית הכנסת, ויכוון לתקן בה עוון העגל שהוא גימטריא מנחה.

ח.
מנהג האריז"ל, שלא להתפלל תפילת מנחה עד שהיה פורע שכר שכיר.

ט.
מנהג טוב לומר קודם תפילת מנחה "פתח אליהו הנביא", ומ"מ צריך להתחיל לשם יחוד קוב"ה וכו' הנה אנחנו באים להתפלל תפילת מנחה וכו', ואחר כך יאמר מזמור למנצח על הגתית. ואחר כך יאמר פרשת התמיד כנגד קרבן תמיד של בין הערביים. ואחר כך יאמר סדר פטום הקטורת, כי על ידי אמירתו יש שמחה בעולם, ומעביר המוות, הקטרוג והרוגז, ואינו מניח לשום מזיק להתגבר.

י.
אחר תפילת העמידה יאמרו וידוי ונפילת אפים ורשאים לאומרו בכל משך זמן בין השמשות, שהוא שלש עשרה וחצי דקות לאחר שקיעת החמה, ואין להחמיר בזה כלל. ובפרט לדידן שאין אנו נוהגים ליפול על פנינו ממש.

יא.
מורנו האריז"ל היה נזהר מאוד להתפלל תפילת המנחה בטלית ותפילין כסברת "שימושא רבא", וכן ראוי לכל אדם לעשות, ומי שקשה לו לפחות יזהר בעשרת ימי תשובה, והיה נזהר מאוד שלא להיות מעוטר בטלית ותפילין בעת שקיעת החמה, ותיכף היה מסירם מעל ראשו, והיה חושש בדבר זה מאוד. במנחה של ערב שבת קודש אין מניחין תפילין כלל.