קאבר זמני היום לשבוע פרשת אחרי מות התשפד

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0014

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

 

באנר 150.300 גואלים את ביתו של הרב שרעבי שמאל

נהר שלום 75 צו התשפד4

שנה גודל טקסט

פרשת מצורע (שבת הגדול) - חס"ה לשבת 

מה הסיבה שהמצורע צריך לגלח את כל שערו? מדוע כאב לרב של קראקא שיושבי הקרנות של העיר מדברים עליו? והאם בדיקת חמץ קודמת לתפילת ערבית? • חידוש סיפור והלכה לפרשת מצורע


רבי יוסף שמואלי  | יום רביעי ט' ניסן התשפ"ד  |  17.04.2024  |  12:00


קאבר חסה לשבת פרשת מצורע התשפד

חידוש

"וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו" (יד, ט)

לכאורה צריכים להבין, מדוע נצטווה המצורע לשם טהרתו לגלח את כל שערו מה שלא מצינו אצל נטמאים אחרים שהוצרכו לטהר עצמם?

אלא הסביר מרן בעל ה"בן איש חי", שמובא שהצרעת באה על האדם בעוון לשון הרע שמדבר האדם על חבירו. ומדוע פותח האדם את פיו לדבר רעה על חבירו? כי חושב שחבירו עשה לו רע, פגע בו, לקח ממנו ויש לו תרעומת עליו. אך אם האדם היה מתבונן לרגע כפי שיהודי מאמין צריך להתבונן, הוא היה מבין, שהאדם הפוגע בו, כלל לא פגע בו ברצונו. הוא רק היה שליח מאת ה' יתברך. אומנם איננו מבינים חשבונות שמים מדוע זה דווקא היה צריך להגיע על ידו, אך כך זה נקבע מלמעלה.

כשאדם מתבונן בשערות ראשו, הוא יכול לחשוב: שהשערות כולם גדלים זה על זה, דוחפים זה את זה, לוקחים את מקומו של השני. אך האמת הוא, שלכל שערה ושערה יש גומא מיוחדת שממנה היא יוצאת. לאדם שמתבונן מלמעלה, זה נראה שהשערות גונבות ולוקחות את מקומם האחד של השני, אך האמת הוא לא כן, זה רק נראה כך, לכל שערה ושערה יש מקום מיוחד שנתן לו הבורא. מתי רואים זאת בבירור יותר? כשהאדם מגלח את שערותיו, הוא יכול להתבונן ולראות שלכל שערה יש את הגומא שלה, אף אחד לא גונב ולוקח את מקומו של השני ואף אינו רשאי לקחת את מקומו של השני.

 

סיפור

מסופר, כי בתקופה מסוימת נפוצו בעיר קראקא שמועות כוזבות - לשון הרע ורכילות על רבה של העיר, וכדרך העולם, השקרים הגיעו גם לבתי מרזח וליושבי קרנות... עד שהיה לשיחה בפי כל, כשנודע הדבר לרבה של העיר, הוציא הודעה, כי ברצונו לדבר לפני כל אנשי העיר בשבת לאחר התפילה. ואכן, לאחר התפילה קם רבה של העיר ואמר: דוד המלך אומר בתהלים (סט, יג) "ישיחו בי יושבי שער ונגינות שותי שכר", לכאורה תמוה, על שום מה נתלה דווקא ב"יושבי שער ושותי שכר", ואילו היו המספרים לשון הרע - צדיקים, האם היתה דעתו נוחה יותר בכך? אלא ההסבר הוא שזו היתה טענתו של דוד המלך, לו היו חכמים וצדיקים מלעיזים עלי, לכל הפחות הייתי יורש את מעשיהם הטובים, את תורתם ומצוותיהם, אבל כשריקים ופוחזים, יושבי קרנות ושותי שכר מוציאים עלי דיבה, הרי אני יוצא בשן ועין... אין לי, לא עולם הזה ולא עולם הבא.

 

הלכה

בדיקת ושריפת חמץ

א. קודם ליל ארבעה עשר בניסן צריך לנקות את כל חדרי הבית והחצר, כדי שלא ישאר שום חשש חמץ ברשותו בפסח, וכן יש לבדוק בכל הבגדים בכיסים שלהם אולי הניחו בהם חמץ ובפרט בכיסים של הילדים, ובילקוטי בתי הספר, וידוע שכתב האר"י שהנזהר ממשהו חמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה.

ב. בתחילת ליל י"ד בניסן (יום ראשון הקרוב בערב) בודקים את החמץ לאור הנר, וזמן הבדיקה אחר צאת הכוכבים (כעשרים דקות לאחר השקיעה) ויתפלל תפילת ערבית ואח"כ יבדוק דתדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. ואחר הבדיקה בלילה יבטל את החמץ ויפקיר אותו כנוסח המופיע בבמחזורים.

ג. לאחר אכילתו ביום י"ד ינקה השינים היטב שלא ישאר חמץ דבוק בשיניו, ואלו שיש להם שינים תותבות צריכים לרחצם היטב בין החריצים, עד שלא ישאר שם חמץ ואפילו משהו, וטוב שלאחר הניקוי יערה עליהם מים רותחים מכלי ראשון. ולאחר מכן ישרוף את החמץ הנשאר ויאמר את נוסח הביטול כל חמירא וכו' הנמצא במחזורים.

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

מנהגי ימי השובבי''ם

אילו הנהגות נכונות כדאי לאמץ בימים חשובים אלו?

חס"ה לשבת פרשת כי תשא (פרה)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

מלחמת עמלק

מה הייתה מטרתו של עמלק? ולמה מלחמת עמלק היא המלחמה הקשה ביותר?

פרשת שמיני (החודש) - חס"ה לשבת 

מדוע לא כדאי להרבות בתענוגות עולם הזה? מה ראה נער בן 15 שלא ראו גדולים וצדיקים? והאם עדיף להזדרז ולברך ברכת האילנות מוקדם או לחכות ולברך ברוב עם? • חידוש סיפור והלכה לפרשת שמיני

חס"ה לשבת פרשת ויקרא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פניני המגילה

חידושים קצרים על מגילת אסתר

חס"ה לשבת פרשת תצוה (זכור)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

רבי יעקב חיים ישראל בן רבי יצחק אלפייה זצ"ל

חייו ופעליו • ליומא דהילולא כג' שבט

חס"ה לחג השבועות

חס"ה לחג השבועות זמן מתן תורתנו. מתנה זו "התורה הקדושה" מצד אחד זכות עצומה עם שכר עד בלי די, אך מצד שני גם חובה שמוטלת על כל אחד לעסוק בה

חודש ניסן

קביעתו של ניסן כראש החודשים, עם כל המתחייב מכך לגבי סדרי ההלכה, היא המצווה הראשונה שניתנה לישראל, עוד לפני מתן תורה. ולא עוד אלא שהוא חודש הניסים בו נגאלו ...

שיתוף